AZ ÉLET - ÉS AMI HELYETTE VAN
2002. március
"Az emberiség története az információért folytatott
harc története" - mondta a hatvanas-hetvenes évek fordulóján
Jurij Lotman kultúrtörténész. Érdekes, mostanság inkább a médiáért
folytatott harcról szoktak tudósítani.
A MARSLAKÓK ELJÖVETELE
Talán 1938-ban kellene kezdeni az egész történetet.
Orson Welles rádiójátékot rendezett Világok háborúja címen. Nem
szükséges részletezni, mindenki tudja, hogy ez volt az a műsor,
amely pánikot váltott ki Amerikában, és rádióhallgatók ezrei menekültek
fejvesztve a feltételezett idegenek elől. Hirtelenjében társadalomtudósok
százai ugrottak rá a médiára, megvizsgálandó, meddig terjed annak
a hatalma. Mert hát bitang egy ereje lehet neki, ha amúgy békés,
tohonya polgárokat is képes kirángatni otthonukból. A lelkes szociológusok
és szociálpszichológusok belevetették magukat a kutatásba, és hamarosan
előálltak a megnyugtató válasszal: attól, hogy a rádió arra biztat,
ugorjunk a kútba, még nem ugrunk bele.
Akkor ugyanis még abból indultak ki, hogy bármilyen trükkös álvalóságot
teremtsen is a média, létezik egy igazi, kézzelfogható valóság,
tele hús-vér emberekkel, és ha nagy lesz a bonyodalom a lelkekben,
az emberek majd tanácsot kérnek a hangadóiktól. Hangadó -opinion
leader - pedig bárki lehetett a környéken, a munkahelyen, gyülekezetben,
kocsmában, akiről azt feltételezték, hogy a többieknél jártasabb
a világ bizonyos dolgaiban. (Rejtő Jenőnél Csodálatos Nalaya is
azért lett a Tonga-szigetek uralkodója, mert világjárt ember volt.
Fűtőként szolgált egy hajón.) Egy lökött hangjátéktól, persze, megrendülhet
a bizonyosságunk, különösen, ha a műsor dokumentumnak álcázza magát,
de nincs nagy baj, mert a közösségben csak lesz valaki, aki eligazít
bennünket a különösen elvetemült alienek ügyében.
NEM HISZÜNK A SZEMÜNKNEK
Aztán a hatvanas évekre alapvetően megváltozik a
világ. Még nálunk is. A rádió - áldassék a szent tranzisztor! -
hordozhatóvá válik, ugyanakkor kezd szép csöndesen a háttérbe szorulni
a televízió mögött. Kezdetben azért még inkább hiszünk a fülünknek,
mint a szemünknek. A magyar néző a meccseket a tévében nézi, a rádióban
hallgatja. Egyszerre. A mérkőzéseket a tévében kommentáló Vitray
helyett azonban inkább a No 1. szpíkert, Szepesit hallgatják. Az
a meccs, amelyről ő beszámol, valahogy izgalmasabb, mint az, amely
a képernyőn látható. Aztán a tévé észrevétlenül az első helyre lép.
Az egycsatornás - hétfőn adásszünet! - honi televíziózás elkezdi
szinkronizálni az életünket. Este elnéptelenednek az utcák, és a
divatos nájlonfüggönyök mögött kékesen villózik Robin Hood, Tell
Vilmos, a Luxemburg grófja ("Szívem szevet…") vagy valamelyik
műkorcsolya világbajnokság.
Ebben az időszakban a televíziónak van valamiféle sajátos kulturális
összehangoló szerepe. Ami a televízióban megy, az közbeszéd tárgya
lesz, és mindenki ehhez kapcsolódva fejti ki nézeteit, mutatja meg
a maga értékrendjét. A csökött nyilvánosság közepette egy percre
sem veszítjük józan kritikai érzékünket. A politikai üzenetek simán
peregnek le rólunk. Az esténként kötelezően bebiccentő "felavatták",
"átadták", "köszöntötte", "éljen és virágozzék"
tartós elváltozást nem okozva fut át rajtunk. Szemészhez és/vagy
fülészhez kellene járnunk, mert nem azt látjuk, amit hallunk, és
nem azt halljuk, amit látunk. Elegendő ugyanis kimenni az utcára,
hogy a laposka manipulációk semmivé váljanak.
ADD AZ IDŐDET!
A televíziózás általánossá válása, az adásidő hosszabbodása,
a "fél" csatorna beindulása az adásszüneti nap felszámolásával
együtt új helyzetet teremt. Egyre többet ülünk a készülék előtt.
És tökéletesen mindegy, mit adnak éppen, a lényeg az, hogy amíg
a tévét nézzük, ott vagyunk, és nem másutt. A hírműsorok, sorozatok,
majd szappanoperák észrevétlenül teleírják a filofaxunkat (elnézést,
akkor még határidő naplónak hívják). Egyszerre csak azon vesszük
észre magunkat, hogy minden esténk foglalt. Hamarosan rárakódik
erre a képződményre a műholdvevővel vagy mikrolavórral fogható csatornák
sokasága, és lassan kezdjük magunkat úgy érezni, mint a kocsmáros
a Miért éppen Alaszka? című sorozatban ("Minden nap a japán
himnuszra ébredünk"). És megéljük a sokcsatornás televíziózás
nagy drámáját: egyszerre nem lehet minden csatornát nézni. Kétségbeesetten
kapcsolgatunk, nehogy lemaradjunk a történelem megismételhetetlen
pillanatairól. Ezek néha be is jönnek. Ezt nevezzük rendszerváltásnak.
Fotel-forradalom, amelyet az emberek többsége a tévé előtt ülve
él meg. Egy-másfél éven át a képernyő valóban a történelem hírvivője.
Aztán az első szabad választás két fordulója között vált a kép és
vált a hang. Modern, többpárti demokráciához méltóan a hatalomipar
nekilát maga alá gyűrni a médiát. A pártok kétségbeesetten csimpaszkodnak
a televízióra. Sejtik, vagy talán már tudják is, hogy előbb-utóbb
médiapárttá alakulnak át, s létezésüket csak a média hitelesítheti.
TE CSAK SZÓRAKOZZ, BOLDOG NÉP!
A közélettől forrongó honi televíziózás lassacskán
lehiggad. A harapós valóságok helyett visszatérnek - szoperák, szórakoztató
magazinok, kvízsók és nosztalgia műsorok formájában - a selymes
nem-valóságok. A hatalomipari reklám és propaganda a direkt befolyásolási
kísérletek helyett inkább a tematizálást választja. A képernyőre
visszasettenkednek a létezett szocializmus "felavatta",
"meglátogatta", "átadta" típusú hírei, a politikai
marketingesek pedig azt tervezgetik, hogyan lehetne becsempészni
a hatalom játékosait egy vetélkedőbe, hétvégi elegyesbe, főző- vagy
kívánságműsorba, hogy a szappanoperákról már ne is beszéljünk. Mi
pedig csak mulatunk világos virradatig. Különösen miután elindulnak
a hazai kereskedelmi televíziók. Kezdetben még ők is az állami tévé
hagyományait követik, aztán egyre merészebben szakadnak el ettől
a nehézkes, komolykodó világtól, hogy igazi bulvártévék legyenek,
telis-tele amerikai majd latin szoperával, talk-, kvíz- majd reality
show-val, big brother-rel. A televízió mind több és több időnkre
tart igényt. A valóság helyébe pedig botrányos, hátborzongató és/vagy
kacagtató álvalóságok lépnek. A licenszműsorok szinte meg sem melegedhetnek,
máris váltja őket a következő. Zsibbatag sztárvendégek rotálnak
az összes csatornán. És ennek megfelelően virágzik a posztmodern
értelmiségi médiakritika. Jönnek az erkölcsvédők, aztán a tiltakozók,
akik a megszólíttatás jogán látják el újabb munícióval a televíziót.
És egyre többen kérdik, mit tesz gyermekeinkkel, velünk a tévé.
MIT TESZ VELÜNK A TÉVÉ?
Hol van már az az idő, amikor testhezálló, méretre
szabott, hús-vér hangadók segítettek ki bennünket zavarunkból! A
televízió most már önmagát magyarázza. Különösebben amúgy nem tartunk
tőle. Rábeszélő gépnek nem vált be. A tévé hatására semmi olyat
nem követünk el, amit egyébként sem tennénk. Rászoktató gépnek viszont
bevált. Hiszen a valósággal való kapcsolataink nagyrészt a képernyő
által közvetítettek. S bár egyáltalán nem biztos, hogy szeretjük
ezt a másodlagos valóságot, valamilyen mértékben mégis elfogadjuk,
hogy a világ már csak ilyen. Ingerküszöbünk emelkedik, gyomrunk
hullámzása enyhül, fejünket nem kapjuk fel reggeli pornóműsorokra,
délutáni vérfürdőkre és ágáló politikusokra. Megszoktuk. A gigászi
időevő már a közösséget sem szinkronizálja, hiszen figyelmünk több
csatorna között oszlik meg, s a Jóbarátok illetve a Barátok közt
nézői például sohasem érthetik meg egymást. Jelentéktelenné töppedtek
a tévében elhangzó szavak: a jelenlét a fontos. De azért tekintsünk
bizakodva a jövőbe. A mai televízió igazi össznépi interaktív médium.
Bármikor bekerülhetünk játékosként, nézőként, szurkolóként vagy
akár az utca embereként is. Kis szerencsével miénk lehet az a bizonyos
Andy Warhol féle 15 perc (vagy másodperc) hírnév, amikor kiintegethetünk
szeretteinknek, vagy legalábbis felénk fordul a kamera, amikor a
tapsrendező beint: szűnni nem akaró taps!
Réz András
***