FE/MALE
2002. március
Az aqabai bazárban ne keressenek XXL-es pamut dzsellabát rövid ujjal, V-nyakkal. Egyetlen darab van, de az is pizsamacsíkos. Nem is vettem meg. Hogyan festenék, ha kedvenc kávéházamban ott ülnék obligát olaszos kávém és barátaim társaságában - talpig csíkos dzsellabában? Kinéztem egyébként egy szép darabot. Talán még a méret is stimmelt volna, de a kereskedő tapintatosan felhívta a figyelmemet arra, hogy a helyi kézművesség eme remeke - női ruha. Pedig jól állt volna. Jobban, mint a férfi változat, mert - valljuk meg őszintén! - a dzsellaba rendesen kiadja a pocakot, a vállat meg végképp nem hangsúlyozza. Egyébként tökmindegy. Ki az ördög tudja megállapítani Budapesten, hogy az a földig érő hálóing (ennél pontosabban nem tudom meghatározni a dzsellabát, ezt a klasszikus arab ruhadarabot) férfi vagy női viselet-e.
Ott, abban a kis aqabai boltban azonban egy pillanatra
végigfutott rajtam a félelem: vajon nem tekintenének-e transzvesztitának
egy női cuccban? Talán még el is pirultam egy cseppet. Pedig lehet,
hogy hibáztam, elhajítottam magamtól a lehetőséget, hogy botcsinálta
divátdiktátorként az új évezred kezdetén meghonosítsak egy olyan
öltözéket, amely egyszer s mindenkorra lerombolná a férfi és a női
ruha közötti korlátokat.
Egyszer már korábban is megfordult a fejemben, amikor whisky-nagykövetként
kénytelen voltam végigkóstolni vagy egy nagytucat koros árpapárlatot
Skóciában. Sokáig álltam Glasgow belvárosában egy elegáns férfiruha
üzlet kirakata előtt, és kacérkodtam a gondolattal, hogy beszerzek
egy komplett skót öltönyt szoknyával, spencerrel, térdzoknival és
azzal a mókás kis retiküllel együtt, amely alattomosan lifeg a skót
férfiember férfiassága előtt, hogy minden egyes energikusabb felállás
alkalmával fájdalmasan emlékeztesse férfi voltára. Mivel azonban
ez az igen szép tradicionális viselet cakkpakk nyolcszáz fontba
került volna, hitvány módon meghátráltam, s így a skót viseletnek
nem lettem kontinentális nagykövete. A whisky azért nagyon rendben
van.
Pedig ha!
Ha végre felszabadítanánk ruháinkat a nemek rabságából, és mindenki tetszése, nem pedig kromoszómái szerint választhatna öltözéket, szép új világ köszöntene ránk. Nem számítana többé, ki viseli a szoknyát és ki a nadrágot, egyenlőek lennénk férfi-női szabóink színe előtt. Világos, hogy ez áldozatokkal járna. Azzal például számulnunk kell, hogy a férfi és a női öltözködés konvergálásával a Montmartre-on bezár Madame Jules és Madame Alfred mulatója, lévén ezek női ruhába öltözött férfiak pikáns előadóestjére invitálják az érdemes közönséget. A színházak leveszik a műsorról azokat a darabokat, amelyekben nadrágszerep van. Ezeket előbb-utóbb úgysem értené senki. Nem lesznek külön férfi és női ruhaboltok, igaz, be kell vezetni a finom kis jellel megkülönböztetett férfi illetve női próbafülkéket.
Sajnos, néhány jó film elvész. Ki tudna még nevetni
a Van, aki forrón szereti-n? Mi lenne izgató a férfi öltönybe bújtatott
Kim Basingeren a Kilenc és fél hétben? Szólna-e bármiről is az Aranyoskám?
És nyilvánvalóan elhullik majd a negyedszázados Rocky Horror Picture
Show is - a hozzá kapcsolódó kultusszal együtt. Mitől lenne mulatságos
az idegen civilizációból érkezett transzvesztiták gyülekezete egy
olyan bolygón (a Földön), ahol a divat már rég kiegyenlítette a
nemek közötti különbségeket.
A Rocky Horror Picture Show különben most jött ki DVD-n. Borzasztóan
helyes. Kár, hogy sokat lágyult az elmúlt harmadfél évtized alatt.
A poénjai még bejönnek, de felháborodni már nem könnyű rajta. (Így
járt egyébként szegény John Waters is, aki a vaskos botránykeltés
édes évtizedei után most a Cecil B. Demented-ben panaszolja fel,
hogy a kulturális mainstream már elorozta tőle a szexet és az erőszakot.)
A női - vagy nőies - ruhába öltözött férfiak látványa azóta ugyanis
megszokottá vált a szórakoztatóipar gyakorlatában, és ringó csipejű,
hímnemű flittercicákért sem kell felkeresni alternatív mulatókat.
Elég, ha bekapcsolod bármelyik tévécsatornát.
A férfi és a női divat azóta számtalan egyéb részletben is közelebb
került egymáshoz. Ott van például a RHPS-ban az a jelenet, amikor
Tim Curry, a fő transzveszti vegzálja a kastélyba vetődött ártatlan
jegyespárt. A pár hölgytagja, a fölöttébb zsenge Susan Sarandon,
bár tapasztalatokkal még nem rendelkezik, határozottan állítja az
ő nyámnyila jegyeséről (Barry Bostwick), hogy férfias. Mire Tim
Curry megkérdi, hogy tetkója van-e. A fiatalok ettől elborzadnak.
Ma a gyöngyözően kacarászó kiscsoportosok értetlenül néznek: azt
miért nem kérdezi meg, hogy a csajszinak van-e tetkója, ha igen,
hol, és mit ábrázol.
Bár még ruháink különböznek, piercingben és tetkóban
már közel járunk egymáshoz. Életformában is. Ha egy férfi aerobicra
jár, szolározik, és felvarratja a ráncait, nem lepődünk meg. Ha
egy nő body gymbe jár, bicepszre gyúr, túlélő táborban múlatja az
időt és négyliteres limited edition terepjáróval jobbról előz, szemünk
sem rebben. Lassacskán már a Chokito reklámján sem fogunk röhögni,
ahol az Easy Ridert idéző kőkemény motoros srác bezúdul a lábukat
emelgető lányok közé - aerobicra. És ma már talán az sem tűnik olyan
rettentően vagánynak, ha a herpeszirtó reklámjában egy lány talpig
motoros bőrcuccban jelenik meg.
A divat, a helyzetek, a szerepek konvergenciája ez. Kezdetben a
férfi ruhába öltözött nő, illetve a női ruhába öltözött férfi (bár
ez egy kicsit erősebb) - az álcázás metaforája volt. A következő
lépés az uniformis kínálta egyenlőség: motoros ruhában, angyalbőrben,
szkafanderben ugyanis eltűnnek a különbségek. Bizonyos fokig elmondható
ugyanez a blue jeans, a farmer divatjáról is, amely a hatvanas években
civil egyenruhaként szolgálta a társadalmi egyenlőség eszménye mellett
a nemek egyenlőségének gondolatát is.
Most újabb szakaszba léptünk. A "nem a ruha teszi az embert, de a férfit és a nőt igen" elvét lassacskán felváltja a nyugati típusú kultúrákban a szabadon választható testfedők gyakorlata. Valamiféle "ellen-népviselet" van születőben. A népi öltözékeknek ugyanis az a lényegük, hogy pontosan közlik viselőjük nemét, korát, családi állapotát, a közösségben betöltött formális szerepüket, vallási közösségüket, vagyoni helyzetüket, sőt még azt is, hova valósiak. És ezt viselője nem választja. Kötelező. A harmadik évezred kezdetére a viselet mint a populáris kultúra része már a szabad önmeghatározás eszközévé vált. Persze ez esetben is tudnod kell, fiú vagy-e, vagy lány. Ami viszont nem is olyan egyszerű. Ugyanis a nemi szerepek - és talán éppen ez áll a női és férfi divat változásai mögött - konvergálnak. Jönnek fel ezerrel a vadász-alkatú, kőkemény nők, s mellettük ott baktatnak az epilált mellkasú tűzhely-őrizők, akiket lassan már csak elsődleges nemi jegyeik alapján tekintünk férfiaknak. Mivel azonban a szeméremkupak divatja lejárt, ezek a jegyek sem szembeötlők. És hogy még cudarabb legyen a helyzet, már szag alapján sem könnyű megkülönböztetni a nőket a férfiaktól. A férfiaknak szánt testápolók, samponok és kölnivizek odőrje már nyíltan hordoz női komponenseket is. Ha mérvadónak fogadom el a reklámokat, a nők és a férfiak talán már csak verítékükben különböznek egymástól. Abban viszont szerencsére egyek, hogy - lásd Karinthy Frigyes idevágó bölcsességét! - még mindig állandóan azon fáradoznak, miképp elegyítsék természetes módon ezt a kétféle verítéket.
Réz András
***